Nolakoa izango da modaren etorkizuna? Braulio Gomezek erantzuna eman du BBK Kunaren “Etorkizuneko biztanleak” azterlanean

Braulio Gómez irakasleak zuzendu du modaren etorkizunari buruzko ikerketa

2023ko urriak 26

Bilboko Campusa

Zer pentsatzen dute Euskadiko herritarrek etorkizuneko modari buruz? Nola imajinatzen dute etorkizuneko denda? Berrikuntza teknologikoan sinesten dute jasangarritasun erronkak arintzeko? Gizon eta emakumeentzako arropa izaten jarraituko dugu edo, aitzitik, genero bakarra egongo da? Galdera horiei guztiei erantzun nahi izan die Etorkizuneko Biztanleen edizio berriak, Modaren Etorkizunari eskainiak.

Urriaren 27an, Deustuko Unibertsitateko irakasle Braulio Gomezek, Deustobarometroko zuzendariak, BBK Kunarako egin duen inkestaren datuak aurkeztu zituen. Lan horretan, Euskadiko 1.000 herritarren lagin adierazgarri batek bere etorkizun ideala eraikitzen du, eta etorkizuneko denda gustukoena nolakoa izango litzatekeen irudikatzen du, nola jantzi nahiko lukeen, nola barneratu dituen kontsumo-joera jasangarriak, hala nola bigarren eskuko arropa, edo zenbat axola zaion zer materialekin eta zer baldintzatan fabrikatu diren erabiltzen dituzten arropak. Etorkizunean, generoaren araberako jantzien bereizketa desagertuko da? Utziko al diogu arropa zakarrontzira botatzeari? Fast fashion kontsumitzeari utziko diogu?

Kontsumo arduratsurantz

Gehienok (% 73) uste dugu arropa gure nortasunaren funtsezko zatia dela. Goizero janzten gara arropa horrekin, eta ez dakigu nork egin duen, zer materialekin, zenbat iraungo digun eta non amaituko duen erabilgarri izateari uzten dionean. Modaren industria munduko bigarren kutsatzaileena da, eta modaren etorkizuna inoiz baino lotuago dago planetaren etorkizunarekin. Nola aldatuko da etorkizunean? Nolakoa nahi dute herritarrek etorkizun hori izatea? BBKuna Etorkizuneko Biztanleen bitartez, herritarrei ahotsa ematen diegu etorkizun hori nola irudikatzen duten eta beren ohiturak nola proiektatzen dituzten ikusteko. % 72k nahi du behar duen arropa bakarrik erosi, eta % 63k uste du etorkizunean ingurumena gehiago errespetatuko dugula. Gehienek (% 58) frustrazioa adierazi dute, modu kontzienteagoan erosteko informazio gehiagorik ez dutelako.

Etorkizuneko industria eta denda

Etorkizuneko denda konponketa zerbitzu batekin (% 53), bertako arropa marka gehiagorekin (% 50) eta ingurumenarekiko errespetu gutxien duen arropa identifikatzen lagunduko dieten idazkunekin amesten dute. (% 53). Euskal Autonomia Erkidegoko hiru herritarretatik batek arropa zaintzeari buruzko aholkuak ematea nahi du. Gazteen % 46k generorik gabeko moda proiektatzen dute etorkizunerako, gizartean dauden neurri guztiekin.

Etorkizuneko dendari dagokionez, herritarren % 60k edukiontzi gehiago eskatzen dituzte erabiltzen ez duten arropa uzteko, eta % 35ek espero dute 2050ean inork ez duela arropa zakarrontzira botako. Gehienek (% 58) biharko saltoki honetan erabiltzen ez duten arropa utzi, trukatu edo saldu ahal izatea nahi dute. % 43k nahi du etorkizuneko etiketan agertzea non utzi jantzia, baliagarria izateari uzten dionean. Gehienek etorkizunean bigarren eskuko arropa gehiago erostearen alde daude.

Gehienek (% 54) fast fashion markek ingurumenean egiten duten kalteaz ohartaraztea nahi dute, eta ingurumenean eragin negatiboa duen arropak zerga gehiago ordaintzea (% 67). Herritarrek (% 75) babestu egiten dute gu janzteko soilik erabiltzen diren abere haztegiak erabiltzeko debekua.

Etorkizuneko joera berrien artean, % 25ek begi onez ikusten du arropa alokatzea, % 37k etorkizuneko etiketan jantziaren karbono aztarna agertzea nahi du, % 35ek ehungintza tailerren garapena ikusarazten du gure tokiko marken arropa guztia ekoizteko, eta % 69k modaren industriak sortzen dituen etekinen banaketa bidezkoago baten alde egiten du.

Mahai-ingurua eta datuen desfilea

Datu horiek aurkezteko, urriaren 27an, mahai-ingurua antolatu zen, BBK Kunaren egoitzan. Radio Euskadiko albistegietako buru Dani Alvarezek aurkeztutako elkarrizketa izan zen. Parte hartzaileak izan ziren, Braulio Gomezez gain, Kristian Prieto BBKko zuzendaria, M Luz Ferro Kooperako koordinatzaile nagusia eta Airí Ferrer Fashion Revolution Euskadiko arduraduna. Izen ematea.

Era berean, hilaren 28an, txostena egiteko egindako galdera guztiei emandako erantzunak aurkeztu ziren. Moda desfile berezi horretan, modeloek inkestan lortutako datuekin desfilatu zuten. Diseinatzaileek 11 modelo jantzi zituzten, herritarrek nahi duten moda hurbiltzeko eta errealitate bihurtzeko lan egiten duten Bizkaiko diseinatzaileak izan ziren..

Material jasangarriekin lan egiten duten diseinatzaileak, KM0 modarako lan egiten dutenak, moda zirkularra lortzeko teknikekin lan egiten dutenak, material birsortzaileak lortzeko ikertzen dutenak, eskariaren arabera ekoizten dutenak edo enpresa-ereduekin pentsamolde aldaketa batera hurbiltzen gaituztenak, herritarrek bigarren eskuko arropa alokatzea edo erostea ohitura gisa barnera dezaten lortzeko.

Zer da “Etorkizuneko Biztanleak?”

“Etorkizuneko Biztanleak” BBKunaren barruan sortu zen, herritarrak etorkizunari buruzko eztabaida publikora batzeko asmoz. Izan ere, beren ahotsa ia ez dago ordezkatuta, adituek eta erakundeek egiten dituzten prospekzioek zuzenean kaltetutako protagonistak diren arren. 2050ean lana, moda, elikadura, garraioa edo hezkuntza nolakoa izango den iragartzeko iragarpen zientifikoak eta instituzionalak daude, baina herritarrek ez dakite zein den beren bizitza eta seme-alabena antolatzeko ezinbesteko informazioa.

Aldi berean, etorkizun hori, hein handi batean, herritar horien ekintzen, portaeren eta balioen araberakoa izango da. Gune honen helburua da biztanleak etorkizuneko eztabaidaren erdigunean jartzea, bai aldaketetara hobeto egokitzeko informazio baliotsua eskuratu dezaten, bai beren ahotsa eta lehentasunak txertatu ditzaten, nolabait haiek ere etorkizuna baldintzatu dezaten eta gizartearen garapen jasangarrira bidera dezaten. “Modaren Etorkizuna” Etorkizuneko Biztanleen hirugarren edizioa da.