2022ko irailak 21
Bilboko Campusa
Gaur, irailak 21, asteazkena, Deustuk 2022-2023 ikasturteari hasiera ofiziala eman dio. Unibertsitateak lehenengo mailan 2.467 ikasle berri ditu matrikulatuta, errekorra, iaz baino %20,5 gehiago, 2.047 ikasle berri matrikulatu baitziren orduan; eta duela hiru urte baino %39,3 gehiago, lehenengo mailan 1.771 ikasle berrik hasi baitzituzten ikasketak. Kopuru horiei nazioarteko ikasleena gehitu behar zaie. Pandemiaren aurreko zifrak gainditu dituzte (600 baino gehiago) eta aurten mila gazterengana iritsiko dira, orain arte ikusi gabeko datuak.
Ikasle berrien gehikuntza hori Unibertsitateak azken urteotan herrialdeko talentuaren prestakuntza beharrei erantzuteko egin duen ahalegin handiari eman zaion lehen erantzuna da. Eginahal horien artean daude, besteak beste, gradu berriak ezartzea, tituluak edo Fakultateak berritzea, gizartearen erronka handiei modu egokienean erantzun nahian. Apustu horiekin, Deustu berrikuntzara zabalik dagoen erakunde gisa sendotu da.
GJHak betetzea
Ikasturtearen hasiera ekitaldia Paraninfoan izan da, Joseba Segura Bilboko Homilía. Elizbarrutiko gotzaina buru izan duen eukaristia baten ostean. Stella Solernou idazkari nagusiak 2021-2022 ikasturteko txosten akademikoaren irakurketarekin eman dio hasiera ekitaldiari. Ondoren, “Garapen Jasangarrirako Helburuak: belaunaldi barruko eta belaunaldi arteko kontratu sozial berri baterantz” izeneko irekiera-hitzaldia eskaini du Felipe Gómez Isa Zuzenbide Fakultateko katedradunak.
Klase magistralean, Gómez Isa irakasleak gogoratu du Nazio Batuen Batzar Nagusiak 2015eko irailean aldarrikatu zituen Garapen Jasangarrirako 17 helburu estrategikoak 2030 Agendaren parte direla, hala 2000. urtean onartu ziren Milurteko Garapen Helburuetan aurrera egiten jarraitzeko.
GJH horiek - adierazi den bezala- nazioarteko komunitatearen bide-orria izan nahi dute hazkunde ekonomikoaren, justizia sozialaren eta ingurumenaren babesaren arteko oreka lortzeko, pobrezia, desberdintasunak eta degradazio ekologikoa milioika pertsonarentzat eguneroko errealitate izaten jarraitzen duten munduan. Hala ere, Covid-19 pandemia, klima-aldaketaren ondorio suntsitzaileak eta Ukrainako azken gerrak oztopo handia jartzen ari dira GJHak lortzeko.
Zentzu horretan, gobernuak, enpresak, unibertsitateak edo gizarte zibileko erakundeak bezalako eragileek egin ditzaketen ekintzen araberakoa izango dela dio GJHak betetzea. Eta, horren harira, uste du premiazkoa dela justizia sozial globalean eta belaunaldien arteko ekitatean oinarritutako kontratu sozial berri bat egitea.
José María Guibert errektorearen hitzak
José María Guibert errektoreak, bere hitzaldian, Unibertsitatea erakunde berritzaile gisa aurkeztu du, jesuita eta soziala izateaz gain, gizarte harmoniatsuagoak, askeagoak eta garatuagoak sortzeko erantzunak, hausnarketak eta proposamenak eman behar dituena. Zeren eta, bere ustez, Deustuko proiektuak bere jarduera "besteentzako pertsonak eta pertsona guztientzako gizarteak sortzea" helburu duenean baino ez du zentzua.
Ildo horretatik, joan den udaberrian burutu zuen ekintza solidarioa gogoratu du: hirurogei ukrainar ikaslerentzat seihileko berezi bat sortu zuen maiatza, ekaina eta uztaila bitartean, 30 ECTS matrikulatu eta ikasteko aukera eman ziena, seihilekoa ez galtzeko eta hemen ikasitakoa euren lanean erabili ahal izateko jatorrizko unibertsitateetan. Horrekin lotuta, nabarmendu du ekimen horrek konpromiso eta elkartasun eredugarrizko mugimendua sortu zuela Deustuko unibertsitateko elkartean, irakasle, langile eta ikasle ohi askok eskuzabaltasunez beren etxeak ireki baitzizkieten ikasle horiei harrera egiteko.
Errektorearen ustez, ukrainar ikasleei laguntzeko aukera horrek geure buruari galdera hau plantearazi digu: errefuxiatuek, ez soilik europarrek eta zuriek, goi mailako ikasketak Europako gure erakundeetan egiteko sarbidea izan dezakete? Galdera horri, aurreratu duenez, Deustuk formula berrien bidez erantzun nahi dio, beharrizan horri kasu egiteko.
Online graduak abian jartzea
Datozen urteetarako berrikuntza gehiago. Unibertsitatea azken hilabeteotan 2023-2026 aldirako plan estrategiko berri bat garatzen aritu da, aurrerapenak sendotu eta indartzeaz batera, ekimen berrien bitartez berritzen jarraitzeko. Apustuen artean ingeleseko gradu bat martxan jartzea dago (EAZ, Enpresen Administrazio eta Zuzendaritza) Donostiako eta Bilboko campusetan. Lau gradu ere eskainiko dira Arte Digitalen arloan, Unibertsitateari atxikitako zentro batean, Madrileko egoitzan: Voxel School-en. Ikastetxe hau Comillaseko Unibertsitate Pontifikalak eta Georgetown University-k sortu duten Advantere zentroaren jardunari gehitu zaio: Advantere irail honetan hasi da enpresa arloko hiru unibertsitate masterrekin. Advantere eta Voxelekin, Deustu zabaltzen ari da Madrilen.
Hala ere, beharbada, Deustuko Unibertsitateak izango duen hedapenik handiena online prestakuntzaren eskutik dator. Datorren ikasturterako eskaintzan online modalitateko bi gradu sartuko dira (Zuzenbidea eta Informatikako Ingeniaritza). Unibertsitatea aintzatetsia eta saritua izan den ikaskuntza eredua sareko ingurunearen ezaugarrietara egokitzen duen lineako prestakuntza eredu propioa abian jartzea dakar hautu horrek. Unibertsitatea “horrela, beste adin, profil eta toki batzuetako beste publiko batzuetara iritsiko da, beste prestakuntza eta kualifikazio behar batzuei erantzungo die”; gainera, apustuak “ikasteko beste bide baterako prestatzen gaitu, eredu ezberdin, baina ikaskuntza presentziala bezain baliogarrirako”, azaldu du Guibert errektoreak.
Erabaki horiei buruz, iruzkin bikoitza gehitu du unibertsitateko arduradunak. Batetik, gure prestakuntza eskaintzaren egokitasunari erantzuten dion ikasleen igoera handia dago, "eta unibertsitate guztien betebeharra dela iruditzen zaigu". Eta, bestetik, “ekimen hauekin guztiekin jaiotza tasaren jaitsiera aurreikusten duen eszenatokiari aurre egiteko prestatzen ari garela”, adierazi du. Errektorearen aburuz, aldaketa horiekin gako garrantzitsu bat lortzen da: irakaskuntza eskaintzan berrikuntza sortzea, gizarte eragile askorekin solasean, eta, erakunde gisa, gure kulturaren parte bihurtzea da.
Ikerketa mundura zabaltzeko bidea da
Irakaskuntzaren bidez gure ingurunea berrituz eta harekin harremanetan jarriz, José María Guibert errektoreak uste du ikerketaren bidez hurbileko eta urruneko gizartean ere esku hartzen dugula. Izan ere, gradu bakoitza, master bakoitza edo ikergai bakoitza mundura zabaltzeko bidea da. Haren esanetan, ikertzeak badu berez transzendentzia eta garrantzia. «Emozioen diskurtsoa ideiena baino errentagarriagoa den gizarte batean gaude. Horregatik, ezagutzaren arazo eta erronketan ikertzea eta lasaitasunez sakontzea berez ere balioa da. Gizartea berritzeko eta hobetzeko balio badu, are gehiago”, nabarmendu du.
Azken urteotan, Deustuk ahalegin izugarria egin du ezagutza sortzeko eta kultura ikertzaileagorantz eraldatzeko. Ahalegin horrek nazioarteko rankingetan izan du aitorpena, hala nola "Times Higher Education World Universities Rankings" edo U-rankingean. «Duela hamar urte baino lau aldiz gehiago ikertzen dugu eta duela bi hamarkada baino hogeita bost aldiz gehiago».
Behin ikerketa kultura hori finkatuta, Unibertsitateak beste bi erronka jarri dizkio bere buruari. Alde batetik, gure ikerketa jardueraren espezializazio eta kontzentrazio handiagoaren aldeko apustua egitea, interes sozialeko erronka handien inguruan, inguruko beste unibertsitateen osagarria eta berariazkoa izango den diziplinarteko ekarpenarekin. “Gizarterako duen erabilgarritasunari erreparatu nahi zaio, hurbil-hurbiletik lankidetzan dihardugun unibertsitate sareekin partekatu dezakegun helburua: UNIJES eta UNICekin”, zehaztu du.
Bigarrenik, Deustuk ikerkuntza ezaugarri zehatzez hornitzeko lan zaila ezarri dio bere buruari. Horretarako, ikerketa eredu propioa garatu da, 6 bereizgarri dituena, eta horrekin ikerketa mota jakin bat lehenetsi nahi da. «Hau da, ikerketak sei ezaugarri izatea nahi dugu: diziplinartekoa, sektoreartekoa, nazioartekoa, berritzailea, inklusiboa eta eragin zientifiko eta soziala duena”. Hala, ezaugarri horiek dituzten proiektuei lehentasuna eman nahi zaie eta, horretarako, Eusko Jaurlaritzaren kontratu programaren baliabideak erabili edo UNIC Europako partzuergoan duen presentziaz baliatu, Europako hamar unibertsitaterekin helburuak partekatzen baititu.
José María Guibert errektoreak unibertsitateko elkarteari dei eginez amaitu ditu hitzak. Eskatu dio frogatu dezala "ez gaudela bakarrik bizirauteko, bizitza onerako baizik", “gizartea eraldatu nahian, justizia eta zorion handiagoa izatea posible egiteko". Zeregin horretarako, gure unibertsitate ereduak Deustuko proiektu zehatz eta bereziarekin konprometituta dagoen benetako unibertsitateko elkartea egotea eskatzen du. Gizarte ekimeneko unibertsitatea izanik, bertako langileak, kolaboratzaileak eta ikasleak dira proiektuaren hauspoa eta motorra. Horrela bakarrik gauzatu ahal izango dugu denon artean Deustuko proiektua”, amaitu du.
Errektorearen hitzaldia osorik.
Ekitaldia Eusko Jaurlaritzako lehendakari Iñigo Urkulluren hitzekin amaitu da.