2023ko otsailak 22
Deustu-Bilboko IIBZ liburutegia
Deustuko Unibertsitateak UNIJES Espainiako Jesuiten Unibertsitate Sarearen eztabaida akademikoko Ligaren hamaseigarren edizioa antolatu zuen otsailaren 8tik 11ra, San Frantzisko Xabierkoa jesuita gogora ekarriz. Izan ere, Deustuko eztabaida klubeko arduradun Inhar Gonzálezen hitzetan, urteroko eztabaidako ekitaldi honek lehiaketa bat baino gehiago izan nahi du, hainbat kultura testuingurutako ikasleen arteko topaketa bihurtzeko, gai zehatz baten inguruan ideiak partekatzeko eta hainbat ikuspuntu eztabaidatzeko. Ligaren helburua hezitzailea da. Gaur egungo gaien ezagutzan sakontzea du helburu, ikasleen pentsamendu kritikoa sustatzeko.
Edizio honetan, lehiaketa akademikoak administrazioen digitalizazioa jorratu du, sortzen diren arazo edo oztopoei eta sortutako zailtasunei erantzuteko erakundeek berek aplikatzen dituzten neurrietan oinarrituta. Hala, eztabaidaren galdera honela zehaztu zen: “Administrazioak neurri egokiak hartzen ari dira digitalizazioaren ondorio negatiboak arintzeko?”.
Comillas Unibertsitate Pontifikaleko, IQSko, ESADEko, Sagrada Familia Unibertsitate Zentroko, San Agustín Ikastetxe Nagusiko, Deustuko Ikastetxe Nagusiko eta Deustuko Unibertsitateko eztabaida-klubetako 9 taldetan antolatutako berrogeita hamar ikaslek aldeko eta kontrako jarrerak defendatu zituzten Unibertsitateko 12 irakasle eta ikertzailek osatutako diziplinarteko epaimahai baten aurrean. Pertsona horiek baloratu zituzten parte-hartzaileen ikerketa, argudiaketa, azalpen eta azken ondorioak eta talde-lanerako trebetasunak.
Alde eta kontra
Aldeko argudioen artean, ikasleek adierazi zuten digitalizazioari esker administrazioa eraginkorragoa dela baliabideei eta denborei dagokienez, eta elkarreragingarritasuna eta erregistroen interkonexio sistemak direla nabarmendu beharreko elementu nagusiak, gaur egun 11 milioi datu-truke baino gehiago ematen baitira administrazioen artean. Gainera, adierazi zuten baliabide digitalek sarbidea hobetu egin dutela eta ETEen izapideak sinplifikatu dituztela eta ingurune lehiakorrago batean hobeto garatu daitezkeela. Administrazioek hartutako neurriei dagokienez, honako hauek nabarmentzen ziren: adinekoentzako prestakuntza gidak, Konektatu Europa mekanismoa azpiegitura digitaletan inbertitzeko iturri gisa, eta Zibersegurtasun Plan Nazionala prebentzioaren arloan.
Kontrako aldean, Datu Pertsonalak Babesteari eta Eskubide Digitalak Bermatzeari buruzko abenduaren 5eko 3/2018 Lege Organikoan oinarrituta, ikasleek adierazi zuten ez direla arintzen ari kolektibo batzuengan eragina duten ondorio negatiboak, hala nola 65 urtetik gorakoengan (biztanleen % 21); izan ere, administrazio izapideen % 77,5etan beharrezkoa da telefono mugikorra erabiltzea, eta Hazienda eta Funtzio Publikoko Ministerioaren datuen arabera, administrazioen % 72,5ek ez du inolako gailurik ematen izapideak egin ahal izateko, kontuan hartuta, gainera, INEren arabera, telefono mugikorraren erabilera tasa % 22raino jaisten dela 80 urtetik gorako biztanleen artean. Era berean, ikasleek azpimarratu zuten LEXNET edo AVANTIUS kudeaketa judizialeko plataformek mugak ezartzen dizkiotela erantsi daitekeen dokumentazioari, eta, horrela, urratu egiten dituztela bezeroen babes judizial eraginkorrerako eskubideak.
Gainera, gaia testuinguruan kokatzeko eta sakontzeko, eztabaida txandetan foro bat prestatu zen ikasleen eta profesionalen artean, eta errealitatearen ezagutza, esperientzia eta azterketa partekatu ahal izan zituzten. Lehiaketan, parte-hartzaileek aditu batzuekin hitz egin ahal izan zuten. Adituak hauek izan ziren: Alex Rayón, digitalizazioan eta big datan aditua den Deustuko Unibertsitateko irakaslea eta ikertzailea; Javier Bikandi, Bizkaiko Foru Aldundiko Digitalizazioaren eta Herritarrentzako Arretaren zuzendari nagusia; Amagoya Ibarrondo, Bilboko Udaleko Arreta, Herritarren Partaidetza eta Nazioarteko Arloko Kalitate eta Ebaluazio Kabineteko zuzendaria, eta Concepción Claver, Bilboko Udaleko Gizarte Ekintza Arloko zuzendaria.
Lehiaketa amaitzean, Jonatan Caro Gizarte eta Giza Zientzien Fakultateko irakasle eta ikertzaileak azken agora dinamizatu zuen. Espazio horretan, ikasleek eta unibertsitateko zentroetako arduradunek honako gai hauek aztertu zituzten: digitalizazioa ezinbesteko helmuga gisa, digitalizazioak ETEen enpresa sarean dituen ondorioak, eta baliabide publikoen erabilera egokia kolektibo ahulenei digitalizaziorako sarbidea eta laguntza errazteko, hala nola adinekoei, baliabide urriak dituztenei edo desgaitasunak edo arazo funtzionalak dituztenei.
Topaketa amaitu aurretik, Pello Azpitarte (sj) Deusto Campuseko zuzendariak eta Enrique López Viguria UNIJES sareko idazkari exekutiboak hitz batzuk eskaini zizkieten sariak banatzeko ekitaldira bertaratu ziren guztiei. Azpitartek pentsamendu kritikoa nabarmendu nahi izan zuen adimen artifizialaren teknologia berrien aurrean, hala nola ChatGPT; eta UNIJES Eztabaida bezalako proiektu batek dakarren elkarlana, talde eta sare lana azpimarratu zituen. Bestalde, López Viguriak partekatutako leloa gogoratu nahi izan zuen, “Saber para Servir” (jakin zerbitzatzeko), ezagutzaren munduak aberastasun eta gogobetetze pertsonala gainditu behar dituela azpimarratuz, bere benetako helburua lortzeko: errealitatea gizatiartzea.
Sailkapena
Lehen postuan sailkatu zen Alvaro Vallejo, Carmen Garcia-Baamonde, Arturo Bernárdez eta Enrique Vinal ikasleek osatutako Comillas Unibertsitate Pontifikaleko taldea, Alejandro Molina buru zutela. Bigarren sailkatua Deusto Donostia taldea izan zen, Ainhoa Crespo, Alaia Nestares, Angela Georgette Sánchez, Jorge Alonso eta Oier Lopetegui ikasleek osatua, Sandra Monsalve buru zutela. Hirugarren sailkatua Deustuko Unibertsitateko taldea izan zen, María Lertxundi, Adriana Jiménez, Alberto Ramírez, Ane Marquínez eta Ane Martín ikasleek osatua.
Lehiaketako hizlari onenaren aipamena banakako hitzaldien artean aukeratu zen: IQSko Guillem Boigues ikasleak hasierako hitzaldirik onenaren saria jaso zuen, Deustuko Alberto Ramirezek lehen ezeztatzerik onenaren saria, ESADEko Cesar Gómezek bigarren ezeztatzerik onenarena; parra geratu ziren Isabel Martínez, Deustuko Jorge Alonso eta SAFAko José Miguel Cueto hirugarren ezeztatzerik onenaren sarian; eta Comillaseko Arturo Bernárdezek jaso zuen ondoriorik onenaren saria.
Talde lanik onenaren aipamena Deustuko Ikastetxe Nagusiko Claudia Vega, Jaime Sanmartín, Lorea Alonso eta Manuel Ormaza ikasleek lortu zuten, Aritz Castro buru zutela.
Azkenik, lehen aipatutako Deustuko Unibertsitateko taldearentzat izan zen ikerketa lanik onenaren aipamena. Iñaki Fernandez kapitainak hartu zuen hitza eta jakinarazi zuen sari ekonomikoa oso-osorik emango ziotela ALBOAN Fundazioari, Sirian eta Turkian berriki izan diren lurrikarek gehien kaltetutako pertsonak artatzeko larrialdi-protokoloan laguntzeko.
Eztabaida akademikoko urteroko topaketa honekin, unibertsitateetako eztabaida klubek beren nortasuna eta misio partekatua indartzen dituzte, eta ikasleen eta prestakuntza proiektuen arduradunen arteko loturak estutzen dituzte.
Eztabaida ignaziotar erara
UNIJES sareak berriki argitaratu du Inaziotar Pedagogia Unibertsitarioko sei Koadernoko bilduma, gaur egungo goi-mailako hezkuntzan joera diren metodologia aktibo batzuetan Ignaziotar pedagogia inspiratu eta aplikatu nahi duen lana, Ledesma-Kolvenbach unibertsitate paradigmaren ikuspegitik. “Ignaziotar eztabaidak” UNIJES sareko zentroak eztabaida akademikoaren inguruan urteetan egiten ari diren lanean sakontzen du. Ikusi koadernoak.