Web gune honek bere cookiak eta bitartekoenak erabiltzen ditu zure nabigazioa optimizatzeko, zure lehentasunetara egokitzeko eta jarduera analitikoak egiteko. Nabigatzen jarraitu ez gero, gure Cookien Politika onartzen duzu.

Onartu
2020ko urriak 20Bilboko Campusa

Energia-trantsizioari buruzko topaketak izan dira: “Energia-trantsizioa bidezkoa, eraginkorra eta adimenduna izan behar da”

Deusto Business Schoolek, Deusto Asuntos Globales - World Affairs & Strategic Issues-en bitartez, eta Repsol Fundazioak "Trantsizio Energetikoa eta Hirikoa. Mugikortasun jasangarria eta adimenduna" topaketa ziklo berriaren lehen jardunaldiak egin zituzten, helburu dutenak hausnarketa kolektiboko prozesu progresibo batean laguntzea eta jasangarritasunari buruzko ezagutza eraikitzea. Topaketa telematikoki egin zen.

Jardunaldiei hasiera emateko mintzatu ziren Jose Maria Guibert Deustuko Unibertsitateko errektorea, Teresa Ribera Gobernuko laugarren presidenteorde eta Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demografikorako ministroa, Iñigo Urkullu Eusko Jaurlaritzako lehendakaria eta Antonio Brufau Repsoleko presidentea. Azken horrek adierazi zuenez, "Trantsizio energetikoa bidezkoa izan behar da eta Espainiako industriaren indarguneetatik abiatuta eraiki behar da, eta eredu eraginkor adimendun berria erabiltzeko aukera eman behar du”.

Bere ustez, aldi berean, ekidin egin behar da "Lege, dekretu edo ideologien bidez, sektoreak edo teknologiak baztertzea, izan ere trantsizio energetikoa lehendik dauden industriak indartzean oinarritu behar da".".
Hori adierazi zuen bere hitzaldian eta José María Guibert errektorearen irekiera-hitzak izan zituen aurretik, hark adierazi zuen Deustuko Unibertsitatearentzat jasangarritasuna, bere adiera guztietan, funtsezko elementua dela gure pentsamendurako eta eguneroko lanerako.

Bere ustez, garai konplexu hauetan, eta are gehiago Covid-19aren pandemiaren eraginpean, trantsizio energetikoak ez du inoiz ahaztu behar bere azken helburua energia sistema jasangarria antolatzea dela ekonomiaren, ingurumenaren eta gizartearen ikuspuntutik. Gogoratu zuen, halaber, Euskal Autonomia Erkidegoa, gaur egun, 4.0 industria ekosistema bat dela, eta, teknologia eta industriaren alorrean aitzindari izateaz gain, trantsizio energetikoaren prozesuarekin erabat konprometituta dagoela.
Eraldaketa eta estrategia energetikoa.

Bilera horien inaugurazioan, Gobernuko laugarren presidenteorde Teresa Riberak ere parte hartu zuen, eta esan zuen gure energia sistemaren eraldaketa aurrean dugun erronka handia dela, oso adiera desberdinak dituen eraldaketa baita, hiriguneetatik mugikortasunera eta gure etxeetara iristen dena. Ondoren, Iñigo Urkullu Eusko Jaurlaritzako lehendakariak parte hartu zuen, eta Euskadi 2030 estrategia energetikoa eguneratzeko asmoa iragarri zuen. Estrategia horrek, azaldu zuenez, hiru helburu izango ditu: eraginkortasun energetikoa handitzea, energia berriztagarrien erabilera areagotzea eta ikerketa energetikorako euskal estrategian sakontzea. Haren arabera, trantsizio energetikoa etorkizuneko gakoetako bat da Euskadirentzat eta Europa osoarentzat, eta, Antonio Brufauk bezala, mugikortasun jasangarria eta adimenduna etorkizuneko ekonomiaren parte dela uste du. Amaitzeko, ziurtatu zuen estrategia energetikoa lehentasuna dela Euskadi berdeago, digitalago eta inklusiboago baterako.

Bere hitzaldian, Repsoleko presidenteak gaineratu zuen, ibilgailu elektrikoen onurak aitortu behar badira ere, kontuan hartu behar dela askotan uste denaren aurrean, ez direla zero emisio, ez baitira neurtu behar soilik ihes-hoditik ateratzen direnak, baizik eta beren ekoizpen zirkuitu osoarenak. Gainera, teknologia helduak, pixkanaka deskarbonizatzen jarraitzen dutenak, teknologia elektriko eta berriztagarri berriekin batera existitu ahal izatearen garrantzia azpimarratu zuen, hala nola, gero eta eraginkorragoak diren motorrak emisio txikiko errekuntza ibilgailuetan eta bioerregai aurreratuak.

Antonio Brufauk berretsi zuen trantsizio batera joan behar dela, ahulenak kanpoan ez uzteko eta Espainiako industria babesteko. Gaur egun deskarbonizazioa lortzea gure esku dagoela gaineratu zuen. Era berean, gogorarazi du trantsizio adimendun eta justu baterantz jo behar dugula, hidrogenoa bezalako energia-iturri onenak kontuan hartuta, oso eraginkorrak izan baitaitezke. Halaber, azpimarratu zuen garrantzitsua dela azpiegiturak ez bikoiztea, lehendik daudenak erabiltzea baizik, eta berriro esan zuen deskarbonizaziorantz jo behar dugula ahalik eta denbora laburrenean.

Jarraian, hitzaldiak eta mahai inguruak ireki ziren, eta bi egunetan zehar energia eta hiri trantsizioan inplikatutako hainbat eragilek parte hartu zuten; eragile horiek sektore publikokoak eta pribatukoak ziren, eta arreta berezia jarri zuten benetako mugikortasun jasangarri eta adimendunari forma eman behar zaion esparruetan, bereziki hirietakoetan, prozesu horretan aitzindariak baitira. Eztabaidarako gaien artean, aipatu ziren paradigma politiko, arautzaile, ekonomiko, produktibo eta sozial berriak, bai eta epe labur, ertain eta luzean helburu hori lortzeko gainditu beharreko erronkak ere.

Lehen eguneko adituak hauek izan ziren: Ivan Marten, Orkestra Lehiakortasunerako Euskal Institutuko presidentea; Mariano Marzo, Bartzelonako Repsol-Universitat Fundazioko Trantsizio Energetikoaren Katedrako zuzendaria; Maria Jose Rallo, Garraio eta Mugikortasuneko idazkari nagusia; Javier Zarraonaindia, Eusko Jaurlaritzako Industria sailburuordea; Javier Rodríguez, Cidetec-eko zuzendari nagusia; Fernando Palacín, Hidrógeno Aragón Fundazioko zuzendari kudeatzailea; eta Arancha García, ANFAC-eko Industria eta Ingurumen Arloko zuzendaria.

Itxiera ekitaldia

Urriaren 22an, ekitaldiari amaiera ematen aritu ziren Juan Maria Aburto, Bilboko alkatea, Arantza Tapia, Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumen sailburua, Emiliano Lopez Atxurra, Petronorreko presidentea, eta Alvaro de la Rica Aspiunza, Deustuko Business Schooleko dekanoa.

Emiliano Lopez Atxurrak esan zuenez, "Hiriak izan dira eta izango dira energiaren motorra eta trantsizio energetikoaren motorra. Hiririk gabe ez dago hori gauzatzeko espaziorik ". Bere ustez, energia ezin da kontuan hartu oinarri geopolitikorik edo oinarri politiko eta industrialik gabe, eta trantsizio energetikoa Europako batasun energetikoaren berdina da, "Ez baitago energiarik hiririk gabe". Berarentzat, hiri espazioa operazioen antzokia da; izan ere, energia kontsumo masiboa hasi zenean, XIX. mendeko enpresak oso enpresa itxiak ziren, eta eskalagarritasuna energia kontsumo masiboaren ondorioa izan zen. Horregatik, beharrezkoa da trantsizio energetikoa gauzatu ahal izateko behar den arau esparruaz hitz egitea: "Ez da posible trantsizio energetikoaz hitz egitea XX. mendeari dagokion arau esparruko komarik ukitu gabe, hura ez baita XXI. mendekoa", adierazi zuen, eta gaineratu zuen lege esparru desberdinak behar direla.

Emiliano Lopez Atxurrak esan zuenez, "Trantsizio energetikoa eta hiri-trantsizioa berdinak dira", eta ez dago trantsizio energetikorik tokiko politika publikorik gabe. Sistema lokala funtsezkoa dela eta globala eta tokikoa hirietako trantsizio energetikoan integratu behar direla esan zuen. Egoera horretan, Petronorreko arduradunak adierazi zuen Bilbo erreferentea dela Europako hirien sisteman.

Amaierako ekitaldiaren aurretik bi mahai inguru egin ziren. Lehenengoan, Irizar, Alsa, TMB (Bartzelonako Garraio Metropolitarra) eta IBIL enpresetako ordezkariek beren esperientziak eta ikuspegiak azaldu zituzten mugikortasun-enpresetatik trantsizio energetikoari heltzeko formularik onenei buruz. Bigarrenean, "Hiriak trantsizio energetikoaren eragile gisa", Gema Igual Santanderreko alkatearen, Alfonso Gil Invernón Bilboko Udaleko Mugikortasun, Ingurumen, Hiri berroneratze eta Garapen Osasungarriko Politiken koordinatzailearen eta Gorka Urtaran Gasteizko alkate eta EUDELeko presidentearen iritziak jaso ziren. Horiek guztiek, bakoitzak bere erantzukizunetik, esan zuten iraunkortasunerako trantsizioak hirien eta lurraldearen kultura berria eskatzen duela, jasangarritasuna prozesu integral modura ulertzeko.

Ildo horretan, jardunaldien amaieran Bilboko alkateak ere parte hartu zuen. Juan María Aburtok nabarmendu nahi izan zuen gure bizi-kalitatea hobetzeko modu bakarra hiri-eredu berriak sortzea dela, jasangarritasuna kontzeptu holistiko eta inklusibo gisa ulertuta eta eragile guztiek modu arduratsuan, elkarlanean eta koordinatuan jardunda. Hori dela eta, Bilboko mugikortasun planaren lehentasuna ez da mugikortasuna hobetzea, pertsonen bizi kalitatea hobetzea baizik.

Bestalde, Arantza Tapia Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen eta Azpiegitura sailburuak adierazi zuenez, "Trantsizio energetikoa ezin da ulertu trantsizio digitalik gabe". Gogoratu zuen Europak argi utzi zigula hori abenduan, Europako Itun Berdearekin, eta sinetsita dagoela jasangarritasuna lehiakorragoak izatea lortzeko modu bat dela. "Euskadin ez gaude hortik kanpo. Are gehiago, pandemiaren ondorioz, bi trantsizio horiek, energetikoa eta digitala, egitea premiazkoago bihurtu da", esan zuen.

Sailburuaren ustez, ekonomiaren susperraldia eta enplegua lortzeko, enpleguaren oinarrian eta DNAn egon behar duten jarduerak egin behar dira; izan ere, CO2 murriztea ez da herrialde bat desindustrializatzea eta atmosfera isurketak egiten dituzten hirugarren herrialdeetara eramatea. "Fronte ugari ditugu zabalik, berriztagarrien hedapena, auto elektrikoa kargatzeko puntu gehiago, behin betiko martxan jartzeko. Gaitasunak eta industria ditugu, baina trantsizio horiek baliatzen jakin behar dugu industria XXI. mendekoa izan dadin", esan zuen.

Era berean, "Trantsizio energetiko justu eta neutrora joan behar dugu". Hala, hiriei buruz hitz egiten dugunean mugikortasun berriaren eskutik sakondu behar dugula adierazi zuen, bidezkoa izan dadin eta ez dezagun inor atzean utzi. Bere ustez, hiriak izango dira gure gizartearen trantsizio palankak, eta, horretarako, "Enpresa gehiago eta hobeak behar ditugu, baita gure ekoizpen sarea berreskuratzea ere, kate globaletan kokatzeko”.

Azkenik, Alvaro de la Rica Deustuko dekano Business Schoolek honako hau esan zuen: "Deustuko Unibertsitateak sektore pribatuarekin duen lankidetza estua jakinduriarekiko maitasuna eta benetakoaren egitura zehaztasunez eta metodologia zientifikoz ezagutzeko eta ikertzeko grina nagusi den Unibertsitatearen kulturaren parte da". La Ricako dekanoak bere hitzaldia amaitzeko adierazi zuen “Deusto Business Schoolek eta Deustuko gainerako unibertsitateek gizarteari zerbitzatzearen aldeko apustua egiten jarraitzen dugu, betiere unibertsitateak bere arazoak aztertzeko eta konpontzeko egiten duen ekarpen irekiarekin, eta, zalantzarik gabe, euskal enpresa sarearekiko erabateko konpromisoarekin eta loturarekin".

Euskadi, trantsizio energetikoarekin konprometituta

Trantsizio energetikoaren azken helburua, batez ere energia berriztagarrien eta beste garapen teknologiko batzuen bidez, energia sistema jasangarria egituratzea da, ekonomiaren, ingurumenaren eta gizartearen ikuspegitik. Mugikortasunak paper garrantzitsua du Green New Deal txostenean emandako eraldaketa sakoneko prozesuan, eragile politiko, ekonomiko eta sozialen arteko akordioa, deskarbonizazioa ez ezik, sektore teknologikoa eta industriala indartzeko oinarriak ere ezartzeko.

COVID-19aren pandemiak industria eredu berrietan arreta jartzeko beharra argitzen lagundu du. Zehazki, mugikortasuna, alderdi jasangarri eta adimendunetan, funtsezko sektorea da, jasangarritasun energetikoa, garapen teknologikoa eta sendotasun industriala uztartzen baititu. Euskal Autonomia Erkidegoa, gaur egun, teknologia eta industria arloan aitzindari izateaz gain, 4.0 industria-ekosistema ere bada, eta trantsizio energetikoaren prozesuarekin konprometitutako autonomia erkidegoa ere bai. Hiriburu ekonomikoa, Bilbo, hiri aldaketaren eta eraldaketaren erreferente bihurtu da, bai estatuan, bai nazioartean.

XXI. mendeko gizarte baten parametroetan txertatutako mugikortasunaren ikuspegiari buruzko gako kopuru bat eztabaidatzea eta adostea izan da hitzaldi eta mahai inguru batzuen inguruan antolatu diren topaketa hauen helburua. Bi jardunaldi horietan, energia eta hiri-trantsizioan inplikatutako hainbat eragilek hartu dute parte, sektore publikotik eta pribatutik etorritakoak, eta arreta berezia jarri da mugikortasun benetan jasangarri eta adimendunari forma eman behar zaion esparruetan, bereziki hirietakoetan, prozesu horretan aitzindariak baitira. Eztabaidarako gaien artean, besteak beste, paradigma politiko, arautzaile, ekonomiko, produktibo eta sozial berriak izan ziren, bai eta epe labur, ertain eta luzean helburu hori lortzeko gainditu beharreko erronkak ere

Bi jardunaldiei buruzko informazio gehiago eta bideoak.